Azt aligha kell hosszasan ecsetelnünk, hogy egy esztétikus dizájn milyen fontos – hogy ne használjunk olvashatatlan színkombinációkat, logikátlan elrendezést, hogy ne nézzen ki úgy az oldal, mintha egy tizenéves programozta volna a ’90-es években. Értekeztünk már arról is bőven, milyen fontos a reszponzív dizájn, amely a weboldalt optimalizálva jeleníti meg minden felületen, hogy a látogatók valóban kényelmesen használhassák azt.
Ezek azonban általános igazságok. Ahhoz, hogy a látogatóból vásárló váljon, hogy konverziót érhessünk el, a weboldalt tudatosan kell megszerkeszteni. Nem csak esztétikusnak, valóban megnyerőnek kell lennie – pszichológiai értelemben.
Bizalom első látásra
Hatalmasat téved az, aki azt hiszi, egyszerűen a dizájn nem ébreszthet bizalmat valakiben. Ahogyan egy jól szituált, öltönyös alakban, vagy éppen egy egyenruhásban is jobban megbízunk, ha az utcán megszólít minket, mint egy szakadt, piszkos öltözetű emberben, ugyanilyen automatikusan ítélünk a weboldalak esetén is.
Ezért fontos például, hogy csak egy szempontot említsünk, hogy a színek jelentésével tisztában legyünk. A színelmélet szerint a piros akciókat jelez és sürget, a kék megbízhatóságot sugároz, a feketét, ezüstöt a luxussal kötjük össze és így tovább.
Sokat számíthat az is, ha egyszerű szöveges hivatkozások helyett gombokat használunk, s azokat úgy helyezzük el – például lebegő, ám nem a látogatót zavaró módon – hogy minél jobban szem előtt legyen. Diszkréten terelni kell, és a legjobb, ha tudat alatt felkeltjük az érdeklődését, hogy maga akarja felfedezni az oldalt. Az érdekes, informatív tartalmak ebben persze szintén sokat számítanak, azokhoz azonban el is kell vezetni őket.
Egy rendszertelen, sok színben rikító honlap inkább elriasztja a látogatót, mintsem marasztalja. Olyan környezetet kell teremtenünk számára, ahol jól érzi magát – akár ha egy üzlethelységet akarnánk otthonosan berendezni, s portékáinkat a legjobb helyekre pozícionálni. Ez tehát az oka, hogy a webdizájn miért olyan művészet, amelyet valóban eredményesen csak kevesen képesek űzni – s amiért bármely, netes jelenlétet teremteni kívánó cég jól teszi, ha valódi szakértőhöz fordul.