Szikora Marcell Szikora Marcell | 2015/jún/05 | olvasási idő: 9 perc

Hagyományos, vagy marketing alapú weboldal a nyerő? Sok tényező befolyásolja a kérdést. Miért drágább az egyik a másiknál? Megéri-e befektetni egy céges honlapba? Miért fontos a vevői életciklus?

Életciklus

Egy hagyományos weboldal látogatójának az életciklusa rövid. Valamilyen csatornán keresztül a honlapra jut és akár pár másodperc alatt el tudja dönteni, hogy érdekli-e a tartalom, vagy nem. Ha igen, akkor néhány perc alatt megtalálja azt, amire szüksége van. Kér egy ajánlatot, vásárol a webshopból, vagy csak szimplán informálódik. Ennél többet ne várjunk tőlük. Bezárják a weboldalt és ismét olyan idegenné válnak, mint előtte voltak.

A Facebookon miért töltünk akár napi 5-6 órát is? Nem aktívan kattingatunk, de ott van a böngészőnkben megnyitva. Nagyon egyszerű a válasz: MARKETING.

Bevallom őszintén van egy olyan Facebook regisztrációm, amivel álnéven vagyok fenn. Az, hogy miért rendelkezem ilyen felhasználói fiókkal, az most mindegy is - de talán kicsit később felfedem. A lényeg az, hogy nagyon ritkán jelentkezek be vele, de mégis folyamatosan emaileket kapok. Például ilyen címsorokkal: “Marcell, 3 ismerősnek jelölés és egy üzenet vár”. Mikor bejelentkezek, akkor pedig ismét jön egy email: “Üdvözlünk újra a Facebookon.”

Zseniális!

Érzed azt a különbséget, ami az életciklus hosszúságát illeti? Nem hagynak elkallódni, utánam nyúlnak és visszarántanak. Rendszeresen, automatizálva és mindig személyre, illetve alkalomra szabva. Ezt csak egyszer kell leprogramozni, de örökké működik...

Azt mondod, hogy ezt a Te weboldaladon nem lehet megcsinálni, mert nálad nem regisztrálnak? Nem csak vásárláskor lehet az email címüket elkérni. Látod alul azt az űrlapot, ahol letölthető anyagot, vagy oktatósorozatot kínálok? Ezért a látogatónak nem kell pénzt adnia, így sokkal könnyebben adja meg pár elérhetőségét... most lebuktam :)

Vagy ott vannak a remarketing eszközök: Facebook, Adwords. Ide még regisztrálni se kell. Ha egyszer az oldaladon jártak, onnantól úgy fog tűnni, hogy a csapból is Te folysz, mert ez alapján teszi ki a hirdetéseket. Mellesleg nem is túl nagy költséggel...

Jövőpénz

Tudod mi az, hogy jövőpénz? Ha olvastad Wolf Gábor könyvét, Kisvállalati Marketing Bibliát, vagy Dan Kennedy írását, a Vagyonvonzás 28 technikája vállalkozóknak című másik nagyon fontos könyvet, akkor ismerheted a kifejezést.

Most figyelj!

Betér a boltodba egy vásárló és szeretne vásárolni egy 3000 Ft értékű bort. A kiszolgálás rossz és udvariatlan. A vevő megsértődik, meggondola magát és elmegy. Mennyi pénztől estél el? Mindjárt megmondom, de nézzük először a másik verziót.

Kiválóan működik minden és a vásárlód boldogan kapja meg, amit szeretne. Ráadásul úgy gondolja, hogy nálatok tényleg az ügyfél az első. Elteszi a bort és hazamegy. Mennyi pénzt kerestél?

A helyes válasz 3000 Ft? NEM!

Ha nem gondolkozol jövőpénzben, akkor igen, de tudom, hogy Te ennél okosabb vállalkozó vagy! Ez a vásárló olyan szolgáltatást kapott, hogy egy életre elköteleződött és minden születésnap, névnap, ballagás, tejfakasztó alkalmával hozzád jön és ott vásárol. Mondjuk évente ötször vásárol 3000 Ft értékben. Az 10 év alatt 150.000 Ft. Ennyit hagysz kisétálni az ajtón. Arról nem is beszélve, hogy ha tényleg jó vagy és a bor is finom, akkor ajánlani fog. Ha évente csak 3 ismerősének meséli el, hogy milyen szuper nálad vásárolni, akkor szorozd össze és rájössz, hogy ez tényleg komoly összeg...

Ez egy kissé sarkalatos helyzet, mert nem számoltunk a konkurencia nyomásával és egyéb más tényezőkkel. Ezt a 10 éves életciklust és a továbbajánlásokat bármi megszakíthatja, de van ellenszer.

A folyamatos kommunikáció, amely mindig lök a vásárlón egyet és meghosszabbítja az vevői élettartamát egy-egy rövidebb időszakkal. De mégis hogyan? Meg lehet hosszabbítani úgy, hogy mondjuk felhívjuk telefonon, hogy ízlett-e a bor. Vagy születésnapjára egy ajándékkupont küldünk. Bármit ki lehet találni, de nagyon fontos az, hogy meglegyenek az adatai. Másképp sosem tudjuk elérni őt.

Itt kapcsolódik be a kérdés egy hagyományos és egy marketing alapú weboldal különbségét nézve. Elérjük ezt egy olyan weboldallal, amelynek az életciklusa jó esetben pár perc? Szerintem nem! Nézzünk egy példát!

Egy látogató az egyik hirdetésünkből rálép a webshopunk egy oldalára, ahol a 3000 Ft értékű bor található meg. Bizonytalan és szét akar máshol is nézni. A remarketing rendszerünk ekkor már tudja, hogy ő nálunk járt és a következő pár napban, vagy hétben ezt a terméket teszi ki neki mindenhová, ahol jár: Facebook, Youtube, stb... Egy hagyományos weboldal esetében már rég elfelejtette volna az oldalunkat. A több tucat másik hasonló oldalt megelőzve mi ott vagyunk újra és újra. Így szólítjuk meg őt: “Gyere vissza hozzánk, mert az általad kiválasztott bor már vár téged...”

Befektetés

Valószínűleg mondanom sem kell, hogy hány százalékkal növeli meg ez a stratégia az első vásárlás arányát. Onnantól pedig mivel meg kell hogy adjon számos információt magáról a rendelésnél, így biztosan el fogjuk tudni érni a későbbiekben is, hogy impulzusokat küldjünk felé. Hírlevél, telefonhívás, postai képeslap, vagy bármi egyéb...

Egy ilyen rendszer kiépítése nem összehasonlítható egy átlagos honlap elkészítésének árával. Többszöröse is lehet annak, nem beszélve a fenntartási és karbantartási, illetve újabb fejlesztésekre szánt költségekről. Viszont ez nem egy kötelező befizetés, mint például az adó. Ez a stratégaként gondolkozó vállalkozók befektetése...

Konklúzió

Hogy a hagyományos vagy a marketing alapú weboldal az olcsóbb? A marketing alapú! Töredék összeget fog termelni egy olyan weboldal, amely csupán egy dísz. Ahol le vannak írva a céges adatok és mint egy statikus szobor, csak áll és nem csinál semmit. Az égvilágon semmit. Ez ma már kevés.

Egy olyan weboldal viszont, amely a befektetési költségének a többszörösét hozza vissza minden fejlesztés után, igazán semmibe nem került.

Rengeteg vállalkozót hallok manapság arról beszélni és panaszkodni, hogy ezek a mai interenetes rendszerek már mindent tudnak rólunk. Fel vannak háborodva és igazuk is van: mindent tudnak mindenkiről. Aki csak egyszer is ránézett egy weboldalra, már egy adatelem a BIG DATA-ban. De miért ne használnánk ezt ki?

Várom a véleményedet!

Ha tetszett, oszd meg barátaiddal, üzleti partnereiddel:

Szólj hozzá és véleményezz...
comments powered by Disqus