Szikora Marcell Szikora Marcell | 2015/ápr/28 | olvasási idő: 5 perc

Nem könnyű olyan weboldalt készíteni, amely a szándékaidnak megfelelően képes irányítani a látogatót – de nem is lehetetlen. Csak ismerned kell a szokásaikat, és elkerülni a leggyakoribb hibákat.

A webdizájn természetesen egy folyamatosan változó, lendületes szakma, amely egyszerre tudomány és művészet. Egy jó weboldal létrehozásához éppen annyi művészi érzék szükséges, mint amennyire érteni kell a statisztikák, diagramok értelmezéséhez. Ez utóbbira támaszkodva pedig a látogatók viselkedését is jobban befolyásolhatjuk – adunk néhány tippet, amelyekkel ezt még hatékonyabban megteheted.

1. Hangsúlyozd a címsorokat!

Könnyen beleeshetünk abba a tévedésbe, hogy feltételezzük, elsősorban látványos grafikai megoldásokkal ragadhatjuk meg a látogatók figyelmét. Ez azonban nem így van: ahogyan azt korábban már tanulmányok is bizonyították, a megfelelően hangsúlyozott főcímek, címsorok még a képeknél is hatékonyabban keltik fel a figyelmet!

Ezek a honlap leggyakrabban megtekintett elemei, sőt, az elsőként megtekintett elemek. Érdemes tehát mindjárt az oldalak tetején elhelyezni néhány jól kihangsúlyozott (de nem rikító!) főcímet, amelyekkel további olvasásra ösztönözzük a látogatót.

2. Tedd elérhetővé a tartalmat!

A szöveges tartalmak rendkívül fontosak, ha el akarod kötelezni a felhasználót, sokszor azonban a weboldalakon nem megfelelően jelennek meg. Kutatások bizonyítják, hogy a leghatékonyabb akkor lehetsz, ha rövidebb mondatokat és bekezdéseket használsz – ezek azt az érzetet keltik a felhasználóban, hogy gyorsabban halad.

Ha néhány nagyon rövid, a lényegre koncentráló mondattal és egyetlen képpel egy összefoglalót raksz ki, illetve egy továbbirányító linket, ahogyan azt sok blog is csinálja, azzal jó eredményeket érhetsz el.

3. Tagold helyesen a szövegeid!

Emellett a hosszú szövegek is rendkívül népszerűek. De ahhoz, hogy valóban el is kezdjék elolvasni azt, kerülnöd kell a hatalmas, tagolatlan szövegtömböket, és nem árt alcímekkel, kiemelésekkel, képekkel tagolnod azt.

Hogyan lehetsz hatékonyabb? A szakértők szerint jó ötlet növelni a címsorok méretét, az alcímek számát, illetve csökkenteni a szöveg szélességét és növelni a sorközöket, hogy sok üres tér maradjon, valahogy így:


Látod a különbséget? Elsőre szinte azonos szövegek, a bal oldali mégis hívogatóbb. (Forrás: Crazyegg)

4. Ne kínálj túl sok választást!

Ez egyszerű: ha túl sok opciót kínálsz fel, az demotiváló a felhasználó számára. Ha a vásárlási folyamat során például számtalan oldalon keresztül kérdezgeted a felhasználót adatairól, az elbátortalaníthatja, eltántoríthatja a vásárlástól – végül a Starbucks helyett inkább átmennek a sarki kávézóba, és egyszerűen kérnek egy cappuchinot.

Ha kevesebb választási lehetőséget kínálsz fel, azzal egyáltalán nem dolgozol magad ellen – van, akinek így sikerült eladásait megtízszereznie. Ez a jótanács érvényes minden feliratkozási opcióra, a navigációra, a webáruházak rendszereire is. Légy egyértelmű és gyors, add meg a felhasználónak, amit akar!

5. Két ügyes trükk a képekkel...

Végül két praktikát osztunk meg veled. Először is, meg kell tudnod, hogy a képaláírások a leggyakrabban elolvasott szövegek közé tartoznak. A képek eleve remekül keltik fel a figyelmet, így alájuk elhelyezheted a legfontosabb (lehetőleg a képpel releváns) információkat, hogy azok a legtöbb tartalomfogyasztóhoz jussanak el.

Másodszor pedig: a képek között azok keltik fel a leginkább az olvasók figyelmét, amelyeken emberi arcok jelennek meg. Ennek pszichológiai okai vannak, de ami a lényeg: egy emberi arccal ellenállhatatlanul megragadod látogatóid többségének a figyelmét, így kiválóan irányíthatod is azt.

És te hogy állsz?

Van még hová fejlődnie oldaladnak, vagy már tökélyre fejlesztetted a hatékony dizájnt?

Ha tetszett, oszd meg barátaiddal, üzleti partnereiddel:

Szólj hozzá és véleményezz...
comments powered by Disqus