A webdizájn természetesen egy folyamatosan változó, lendületes szakma, amely egyszerre tudomány és művészet. Egy jó weboldal létrehozásához éppen annyi művészi érzék szükséges, mint amennyire érteni kell a statisztikák, diagramok értelmezéséhez. Ez utóbbira támaszkodva pedig a látogatók viselkedését is jobban befolyásolhatjuk – adunk néhány tippet, amelyekkel ezt még hatékonyabban megteheted.
1. Hangsúlyozd a címsorokat!
Könnyen beleeshetünk abba a tévedésbe, hogy feltételezzük, elsősorban látványos grafikai megoldásokkal ragadhatjuk meg a látogatók figyelmét. Ez azonban nem így van: ahogyan azt korábban már tanulmányok is bizonyították, a megfelelően hangsúlyozott főcímek, címsorok még a képeknél is hatékonyabban keltik fel a figyelmet!
Ezek a honlap leggyakrabban megtekintett elemei, sőt, az elsőként megtekintett elemek. Érdemes tehát mindjárt az oldalak tetején elhelyezni néhány jól kihangsúlyozott (de nem rikító!) főcímet, amelyekkel további olvasásra ösztönözzük a látogatót.
2. Tedd elérhetővé a tartalmat!
A szöveges tartalmak rendkívül fontosak, ha el akarod kötelezni a felhasználót, sokszor azonban a weboldalakon nem megfelelően jelennek meg. Kutatások bizonyítják, hogy a leghatékonyabb akkor lehetsz, ha rövidebb mondatokat és bekezdéseket használsz – ezek azt az érzetet keltik a felhasználóban, hogy gyorsabban halad.
Ha néhány nagyon rövid, a lényegre koncentráló mondattal és egyetlen képpel egy összefoglalót raksz ki, illetve egy továbbirányító linket, ahogyan azt sok blog is csinálja, azzal jó eredményeket érhetsz el.
3. Tagold helyesen a szövegeid!
Emellett a hosszú szövegek is rendkívül népszerűek. De ahhoz, hogy valóban el is kezdjék elolvasni azt, kerülnöd kell a hatalmas, tagolatlan szövegtömböket, és nem árt alcímekkel, kiemelésekkel, képekkel tagolnod azt.
Hogyan lehetsz hatékonyabb? A szakértők szerint jó ötlet növelni a címsorok méretét, az alcímek számát, illetve csökkenteni a szöveg szélességét és növelni a sorközöket, hogy sok üres tér maradjon, valahogy így:
Látod a különbséget? Elsőre szinte azonos szövegek, a bal oldali mégis hívogatóbb. (Forrás: Crazyegg)
4. Ne kínálj túl sok választást!
Ez egyszerű: ha túl sok opciót kínálsz fel, az demotiváló a felhasználó számára. Ha a vásárlási folyamat során például számtalan oldalon keresztül kérdezgeted a felhasználót adatairól, az elbátortalaníthatja, eltántoríthatja a vásárlástól – végül a Starbucks helyett inkább átmennek a sarki kávézóba, és egyszerűen kérnek egy cappuchinot.
Ha kevesebb választási lehetőséget kínálsz fel, azzal egyáltalán nem dolgozol magad ellen – van, akinek így sikerült eladásait megtízszereznie. Ez a jótanács érvényes minden feliratkozási opcióra, a navigációra, a webáruházak rendszereire is. Légy egyértelmű és gyors, add meg a felhasználónak, amit akar!
5. Két ügyes trükk a képekkel...
Végül két praktikát osztunk meg veled. Először is, meg kell tudnod, hogy a képaláírások a leggyakrabban elolvasott szövegek közé tartoznak. A képek eleve remekül keltik fel a figyelmet, így alájuk elhelyezheted a legfontosabb (lehetőleg a képpel releváns) információkat, hogy azok a legtöbb tartalomfogyasztóhoz jussanak el.
Másodszor pedig: a képek között azok keltik fel a leginkább az olvasók figyelmét, amelyeken emberi arcok jelennek meg. Ennek pszichológiai okai vannak, de ami a lényeg: egy emberi arccal ellenállhatatlanul megragadod látogatóid többségének a figyelmét, így kiválóan irányíthatod is azt.
És te hogy állsz?
Van még hová fejlődnie oldaladnak, vagy már tökélyre fejlesztetted a hatékony dizájnt?