Szikora Marcell Szikora Marcell | 2017/máj/12 | olvasási idő: 9 perc

A munkáink elég nagy százalékát úgy kapjuk, hogy egy tipikus problémával keresnek fel minket. Bemutatkozás után az első felvezető mondat a következő: “Van egy majdnem kész weboldalunk...”

A részletekből kiderül, hogy ez a weboldal már célegyenesben van és körülbelül 10-15% szükséges ahhoz, hogy üzemképes legyen, és természetesen anyagi hasznot termeljen. Tudjuk, hogy majdnem kész verziójában a pénztermelő szerepkört nem fogja tudni betölteni.

A telefonáló frusztrált, mert hiába rendelte meg a teljes projektet, a megbízott elért a tudása határáig, nem lehet elérni és nem lehet vele dűlőre jutni.

Miért áll meg egy projekt a legvégén?

Egy ajánlatkérésnél számunkra nagyon fontos az, hogy a feladatot megfelelő odafigyeléssel körbejárjuk. Vannak tipikus elemek, amelyek könnyen meghatározhatóak, de vannak speciális esetek, amelyeket lehetséges, hogy még sohasem láttunk. Ilyen esetben utánanézünk a megvalósíthatóságnak. Csinálunk egy tesztet, hogy tudjuk, hogy megvalósítható-e az, amit kérnek tőlünk.

Mivel minden projekt egyedi, így addig nem adunk árat és nem kezdjük el a munkát, míg nem tisztáztuk le a részleteket. Ha a projekt kivitelezéseinek lépései nincsenek meg papíron, de legalább fejben, akkor zsákbamacskát árulunk. Ez veszélyes az ügyfél számára, de számunkra is.

Az említett megrendelővel általában úgy kötnek szerződést, hogy az alfeladatok nagy része ismerős és hanyag módon rá mondják programozó kollégáink, hogy: “Majd megoldjuk valahogy...”

Hát nem tudják megoldani... Ez a tapasztalat.

Én az óvatosság, a precizitás és a korrektség embere vagyok. Ha valamit nem tudunk megvalósítani, vagy azt gondolom, hogy az ügyfél számára az igényelt fejlesztések inkább negatívan hatnak, mintsem pozitívan, akkor kimondom a bűvös szót:

NEM VÁLLALJUK!

Természetesen kulturáltan és részletezve mondunk nemet, taglalva azt is, hogy mi a rizikós, a nem megtérülő, vagy mi nem örökérvényű megoldás.

Mi például kapásból elutasítjuk azokat, akik keresőoptimalizáltatni akarnak velünk. Tudjuk, hogy ez régóta több, minthogy rendbe rakjuk a kódot. Ráadásul ezt minden esetben alapértelmezetten meg is tesszük, csak nem hívjuk SEO-nak. Léteznek ezen a területen jól teljesítő szakemberek.

Viszont örömmel belemegyünk egy olyan projektbe, ahol jól előkészített a feladatlista és a megrendelő megakarja és meg is tudja érteni a fejlesztési lépcsőket, amelyeket meghatározunk.

Sokba kerül egy rossz döntés

Abból a rengeteg félig kész rendszerből, amellyel megkerestek minket, a nagy része kukában landolt. Menthetetlen állapotban kaptuk meg őket, vagy úgy kalkuláltunk, hogy több költséggel jár a jelenlegi kód rendbetétele, mintha előről kezdenénk azt. De így is előfordul, hogy hosszú távon a további fejlesztések többlet költséget jelentenek. Ezt mérlegelni kell.

Rossz döntés esetén tehát a projekt árának többszörösét fizeti a megrendelő. Ez szerintem elég magyarázat arra, hogy egy árajánlati szakaszban miért érdemes a látszólag költségesebb ajánlatot adó csapattal is számolni és tárgyalni. Természetesen csak akkor, ha megvan mögöttük a megfelelő fedezet tudásban és hitelességben.

Vigyázz a nyílt forráskódú, ingyenes CMS rendszerekkel

Azt gondolom, hogy a legnagyobb rizikó az a jól ismert és gyakran használt WordPress, Joomla, OpenCart, stb. motorokban van. Biztosítalak, hogy remek megoldásokra alkalmasak, hisz mi is előszeretettel programozunk WP-ben, ha a feladat megkívánja.

A projekt nagy részében elégedettséget fogsz érezni akkor, mikor látod, hogy a megbízott cég milyen szépen halad. Mindaddig, amíg olyan problémába nem ütközik, amelyet biztos tudás hiányában nem fog tudni megoldani. Tehát sablonokat és pluginokat telepíteni egy dolog, de hidd el, hogy a te problémádat, úgy ahogy te elképzeled, még senki sem oldotta meg úgy, hogy az két kattintással, programozói tudás nélkül is elérhető legyen.

További probléma még az is, hogy ezek a rendszerek nyílt forráskóddal rendelkeznek, így ha nem megfelelő kezekbe adod a kezelésüket, akkor brutális módon törékenyek lesznek biztonságtechnikailag. A lehető legkönnyebb feltörni ezeket az oldalakat, méghozzá emberi beavatkozás nélkül, robotok segítségével. És nem csak azért, hogy valaki direkt kiszúrjon veled. A cél lehet egyszerű szórakozás, vagy a hekkerek gyakorlása.

Másodlagos probléma az előzőekhez képest, hogy ezek a rendszerek minden problémát meg akarnak oldani, és mindenki számára meg akarnak felelni. Így olyan folyamatok is lefutnak bennük, amelyek számodra nem relevánsak. Illetve a telepített kiegészítők minősége nagyon sokszínű. Emiatt lehet olyan is, amely duplájára lassítja a rendszeredet, mert rossz programozói megoldást választott a fejlesztője.

Körültekintően válassz kivitelezőt, mert a jéghegy csúcsa is fontos, ahhoz viszont tapasztalataim szerint komoly programozói tudás szükségeltetik.

Rossz keretrendszer használata

Rengeteg keretrendszer van, amiben hatékonyan és gyorsan lehet fejleszteni. Ezek között is van olyan, ami nagyvállalati rendszerek fejlesztéséhez jó, és vannak olyanok, amelyek a legegyszerűbb weboldalaknál tudnak megfelelően működni.

Mi a CodeIgniter mellett tettük le a voksunkat, mert egyszerű bemutatkozó honlapokat és bonyolult ipari rendszereket is meg tudunk vele valósítani. Költséghatékony a további fejlesztése és tökéletesen megvalósítja a Model-View-Controller fejlesztési mintát, amellyel bármelyik jóképességű programozó szívesen dolgozik, így nem függsz egy fejelszőcsapattól.

Próbáltunk már Zend és Symphony keretrendszereket is. Nem igazán jött be, mert körülményes és időigényes benne a fejlesztés. Természetesen ez saját vélemény. A tapasztalat az, hogy nagyobb erőforrással tudnak jól működni és inkább nagy rendszerek fejlesztéséhez valók.

Számos esetben láttunk olyan kódot, ami nem használt keretrendszert. Ez a legrosszabb eset, mert minden ad hoc módon van benne megoldva és nehézkes a fejlesztés minden esetben. Ne programozzunk le valamit, amit már más programozócsapatok megoldottak és ezerszer letesztelve a használatunkra bocsájtottak.

Hogy kerüljük el a rizikót?

Ahogy előző cikkemben is szóltam már róla, hogy saját bevallásom szerint is nehéz nyugodt szívvel kiválasztani a megfelelő szakembert. Ebben is szükséges egy bizonyos tapasztalat megszerzése, méghozzá kisebb projekteken keresztül. Teszteljük egyszerűbb feladatokkal a programozókat és nézzünk utána, hogy egy-egy probléma hogy oldható meg és milyen jó példákkal szolgál az internet.

Vonjunk be olyan projektvezetőt, aki szakmailag is rá tud látni a projektre és reáls elvárásai vannak.

Nézzünk utána a kivitelező cégnek is. Nyugodt szívvel kérdezzük meg az ügyfeleit, hogy mi a tapasztalatuk ezen a téren.

Én is határozottan kérlek téged, hogy bátran keresd fel ügyfeleinket és érdeklődj náluk!

Ha tetszett, oszd meg barátaiddal, üzleti partnereiddel:

Szólj hozzá és véleményezz...
comments powered by Disqus