Szikora Marcell Szikora Marcell | olvasási idő: 3 perc

Ha olyan weboldalt akarunk létrehozni, amelyet valóban mindenki könnyedén használhat, nem elég csak a mobilozókra és az asztali gépről netezőkre gondolnunk - a phabletet is be kell vennünk számításainkba.

A phabletek, vagyis a tabletek és mobilok közötti átmenetet képviselő okoseszközök egyre gyakoribbá válnak. Vége annak az időnek, hogy a mobilokat mindenki igyekezett egyre kisebbé gyártani - a Nexus, iPhone és más szériák is egyre inkább a nagyobb képernyőt részesítik előnyben. A felhasználók közül pedig sokan felismerték annak előnyét, hogy egy viszonylag kisméretű, jól kezelhető, s egyben sok tartalmat megjeleníteni képes eszközt használjanak.

A weboldal megtervezésekor gondolnunk kell arra is, hogy az oldalt hogyan fogják majd használni. A hagyományos, kisebb kijelzők esetén az úgynevezett thumb zone, vagyis az a rész, melyet az eszközt egy kezünkben tartva kényelmesen elérünk, még viszonylag nagy, nem okoz gondot a gombokat, hivatkozásokat a megfelelő helyre igazítani.

Érdekes adat, hogy a felmérések szerint a felhasználók 49 százaléka használja gyakrabban okostelefonját egy kézzel, míg 36 százalékuk egyik kezében tartva a másik kezével navigál, 15 százalékuk pedig két kezében tartja azt (tízből kilencszer vertikálisan).

A phabletek esetén a kényelem azt diktálja, hogy azok, akik megosztják az eszköz tartása és a navigáció feladatát, többségbe kerüljenek. Az okoseszközöket használókra azonban jellemző a multitasking, eszközhasználat közben több dolgot is csinálhatnak, így várhatóan még mindig sokan lesznek, akik egy kézzel igyekeznek majd boldogulni. Ez pedig a thumb zone-t így módosítja, az iPhone példáján szemléltetve:
Thumb zone a különböző iPhone típusokon
​Thumb zone a különböző iPhone típusokon

Ha tehát azt akarjuk, hogy a phabletet használók is képesek legyenek az oldalon megfelelően navigálni, oda kell figyelnünk arra, hogy a navigáció lehetőleg az alsó-középső részén helyezkedjen el a kijelzőnek. Ez legpraktikusabban talán lebegő gombokkal oldhatjuk meg, s a kényelmesen már nem elérhető részeket feltölthetjük tartalmakkal, grafikákkal.

Észben kell tartanunk, hogy a konverzióra nagy hatással van a felhasználói élmény és a megfelelő navigáció. Ha a felhasználó nem tudja az oldalt könnyedén használni, nehézkesnek találja, sokszor inkább másikat keres helyette, amely igényeit megfelelően kiszolgálja.

Ez esetben tehát az, hogy a reszponzív dizájnt phabletre is optimálissá tesszük, egyben azt is jelenti, hogy talán az egész navigációt át kell gondolnunk, és kompromisszumokat kötnünk, hogy jobb eredményeket érhessünk el.

Ha tetszett, oszd meg barátaiddal, üzleti partnereiddel:

Szólj hozzá és véleményezz...
comments powered by Disqus