Első és második benyomás
Az első pillantások egy weboldal esetében éppen olyan meghatározóak, mint amikor egy új embert ismerünk meg. A látogató automatikusan, századmásodpercek alatt felméri a weboldalt – annak színeit, elrendezését, a betűtípust, a felhasznált képeket. Látja, hogy egy rendezett vagy éppen egy kaotikus oldalra érkezik-e. Ezek azok a tényezők, amelyek minden további kommunikációt meghatároznak a továbbiakban, így erős alapokat kell leraknunk. Olyan megjelenést használnunk, amely egységes arculatot használ és jól összeegyeztethető a tartalommal, amelyre a látogató később is vissza akar majd látogatni.
Ha az első benyomással nem ijesztjük el a látogatót, akkor sincsen még nyert ügyünk – valami olyat kell neki nyújtanunk, ami megkülönböztet minket. A vizuális elemek használatával ez remekül kivitelezhető, a képek, színek, navigációs elemek, menük összhangba hozásával olyan hangulatot teremthetünk, amely megragadja a látgatót. Itt is fontos viszont, hogy legyen a kép egységes – látogatóink nagy része valószínűleg nem a kezdőoldalra érkezik majd, hanem a keresőkből, közösségi oldalakról valamelyik aloldalra, landing page-re érkezik be. Minden oldalon azonnal fel kell ismernie, első pillantásra, hogy hol jár, és a felismerésnek pozitív érzelmeket kell belőle kiváltania.
Összhang, felismerés
Az persze, hogy a pozitív érzelmeket hogyan válthatjuk ki, általában célközönség kérdése is. Nem hiába kell a tartalomnak és a dizájnnak összhangban lennie, hiszen más és más megjelenést kell terveznünk egy luxusóra-webshop vagy egy kismamáknak szóló magazin, egy híroldal és egy szakmai blog számára. Elsőre ráérezni talán nehéz – ezért is lehet fontos, hogy ötleteinket teszteljük, igyekezzünk tapasztalatok, hatástanulmányok alapján dolgozni már a legelső elképzelésektől kezdve. A felhasználói elköteleződés akkor következik be a legnagyobb eséllyel, ha kiszolgáljuk a várakozásokat, ha az egyedi megoldások mellett valami olyat is nyújtunk, amibe belekapaszkodhat, ami ismerős.
Amellett pedig, hogy az első pillanatokban megnyerjük magunknak a felhasználót, azt is el kell érnünk, hogy vissza akarjon térni – kialakítani egy kapcsolatot, amelyet nem akar majd elveszíteni, amelyet szívesen elevenít fel a későbbiekben is.
Ha olyan dizájnt készítünk, amely nem csak megnyerő a szemnek, de egyben egységes, segíti a brand felismerését és a tartalommal együtt dolgozva alakít ki pozitív benyomást, amely céljainknak megfelelően ragadja meg és tereli a látogatót, akkor egy valóban erőteljes marketingeszközt kapunk, amely segíti az elköteleződést. Ha csak arra figyelünk, hogy az oldal szép legyen, és más szempontokat figyelmen kívül hagyunk, akkor viszont egy remek lehetőségtől fosztjuk meg magunkat.