Szikora Marcell Szikora Marcell | 2015/ápr/27 | olvasási idő: 3 perc

Egy hatékony weboldal felépítéséhez ismernünk kell a felhasználók viselkedését, és az alapján kialakítani az oldalt. Erre az egyik leghatékonyabb eszköz a szemkövetés.

Ebből tudhatjuk meg például azt, hogy a felhasználók figyelmét előbb ragadja meg a szöveg, mint a grafika. Azt persze korábban is tudtuk, hogy a tartalom milyen fontos – nem csak a keresőoptimalizálásnál kell odafigyelnünk rá, de már a weboldal megtervezésének kezdetétől.

Olyan oldalt kell létrehoznunk, ahol a felhasználók könnyen megtalálják a tartalmat, ahol a szöveg segítségével irányíthatjuk őket az általunk kívánt oldalakra, helyekre. A grafika emellett kiegészítőként szolgál – az olvasók a bannereket jellemzően figyelmen kívül hagyják, ahogyan a túlságosan kirívó elemeket és betűtípusokat is.

Reklámfásultság és az adblocker agy

Miért van ez így? Egyszerűen azért, mert (a legtöbb esetben helyesen) azt feltételezik, hogy reklámmal van dolguk, a felhasználó pedig a reklámokat online is automatikusan átugorja. Nem arról van persze szó, hogy mindent 12 pontos New Times Romannal kellene sorkizártan közzétennünk – arra kell figyelnünk, hogy a megjelenés egységes legyen. Ebben belefér a figyelemfelkeltés, ha azonban túlzásba esünk, ellenkező hatást érünk el.

Nem árt figyelembe vennünk azt sem, hogy a látogatók F-alakban nézik majd az oldalt – először a jobb felső és felső részt veszik majd szemügyre, majd középütt balról jobbra haladnak. A főbb tartalmi, figyelemfelkeltő elemeket ezeken a részeken ajánlott tehát elhelyeznünk.

Hová kerüljön a hirdetés és a navigáció?

Ha mindenképpen reklámokat akarunk elhelyezni az oldalon, azok ideális helye felül, a jobb és bal szélen található: ezekre esik a legtöbbször a tekintet. A hirdetésnek azonban ajánlott szöveget használnia harsány grafika helyett, mivel, ahogyan azt már említettük, a felhasználók az utóbbiakat nagyobb eséllyel hagyják figyelmen kívül. Ha azonban figyelmet akarunk felkelteni, ne hanyagoljuk a képeket: a nagy képek hatékonyan keltik fel a figyelmet.

Ha dilemmába kerülnénk, hogy hová kerüljenek a navigációs elemek, ezeket is az oldal tetejére érdemes elhelyezni. Mivel a főoldalra érkező felhasználókat aloldalakra akarjuk irányítani, biztosítanunk kell, hogy a navigációt könnyen megtalálják és használhassák.

Ha tetszett, oszd meg barátaiddal, üzleti partnereiddel:

Szólj hozzá és véleményezz...
comments powered by Disqus