Szikora Marcell Szikora Marcell | 2015/márc/01 | olvasási idő: 4 perc

A neten ma már körülbelül minden nyolcadik oldal reszponzív dizájnt alkalmaz - legalábbis a legnépszerűbb, legolvasottabb oldalak közül. Ez a szám egyre nő, sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy magában a reszponzivitás még nem minden.

A mobileszközöket használók legfőbb ismérve a türelmetlenség – 74 százalékuk nem vár öt másodpercnél tovább arra, hogy betöltődjön egy weboldal, inkább továbbugrik egy másikra. Aki mobilról netezik, hozzászokik, hogy a tartalomhoz azonnal hozzáférjen fogyasztható formában, várakozás nélkül. Így tehát megnyerésük is nehezebb.

Dobd le a felesleget

Éppen ezért az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, hogy bár ügyelsz a platformokon az esztétikus megjelenésre, megpróbálsz mindent belezsúfolni az oldalba. Egy mobilon nem csak jellemzően lassabban fog betöltődni az oldal, ha nagyméretű képeket, nehézkesen töltődő oldalakat használsz, de türelmetlenebb felhasználókkal is kerülsz szembe – tehát rengeteget elveszítesz már az első másodpercekben. Az optimalizáció részeként arra is figyelned kell, hogy az oldal pillanatok alatt megjelenjen. És ha ez azt jelenti, hogy lejjebb kell adnod a dizájnból, nem kell tartanod tőle. Elsősorban egyébként is a tartalommal akarod megfogni a látogatót, az vezet majd konverzióhoz vagy ahhoz, hogy később is visszatérjen.

Ne büntesd a felhasználót

Ezzel együtt fontos, hogy míg a megjelenést érdemes méretben minimalizálnod, a reszponzív dizájn soha ne rejtse el tartalmaidat. Ha bizonyos tartalmak csak bizonyos felbontású platformokon érhetőek el, azzal bünteted látogatóid egy részét. Képzeld el, hogy valaki egy kereséssel rátalál oldaladra, és a tartalom reményében rákattint – majd azzal szembesül, hogy az adott eszközről nem fér hozzá ahhoz, amire szüksége van. Ez frusztráló és visszatetszést kelt, ami megint csak veszteséget okoz. Legyen szó akár képekről, videókról, szövegről vagy bármilyen tartalomról, ügyelned kell arra, hogy minden kényelmesen és gyorsan elérhessenek látogatóid, bármilyen eszközön nyitják is meg oldaladat.

Figyelj a sajátosságokra

Nem csak betöltési időben és felbontásban van különbség telefon és asztali gép, tévé és tablet között. A reszponzív dizájn megtervezésekor érdemes az egyedi tulajdonságokra is tekintettel lenned – mint például, hogy telefonról azonnal indíthat hívást a felhasználó, így a telefonszámot előkelőbb pozícióba helyezheted a kapcsolati információk között, vagy hogy olyan gombokra vagy szüksége, amelyeket el is talál ujja gyors mozdulataival.

A reszponzív dizájn alapelve egyszerű: mindenki azt kéri, amit kap, személyre – vagy legalábbis eszközre – szabott élményt, ez azonban nem csak annyit jelent, hogy elbúcsúzol a horizontális görgetősávtól. Komoly tervezésre van hozzá szükség, amely során a platformok egyedi jellemzőit, a felhasználói szokásokat, a közönséged összetételét is figyelembe veszed. Könnyen követhetsz el ugyanis olyan kicsinek látszó hibákat, amelyek látogatóid egy jelentős részét azonnal visszafordítják, talán még azelőtt, hogy a tartalomnak esélye lett volna betöltődni.

Ha tetszett, oszd meg barátaiddal, üzleti partnereiddel:

Szólj hozzá és véleményezz...
comments powered by Disqus